Ero sivun ”Akillesjänteen tendiniitti ja tendinoosi” versioiden välillä

Kohteesta Klassisen baletin tekniikka ja rasitusvammat - Jalan ja nilkan alue
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Rivi 1: Rivi 1:
 
== Yleistä akillesjänteen tendiniitistä ja tendinoosista ==
 
== Yleistä akillesjänteen tendiniitistä ja tendinoosista ==
[[Kuva:Triceps surae.png|thumb|200px|Kuvassa gastrocnemiuksen lihakset ovat katkaistu lähtökohdasta, alla näkyy niiden alla sijaitseva soleus lihas. Ne kiinnittyvät yhdessä akillesjänteen avulla calcaneukseen.]]
+
[[Kuva:Triceps surae.png|thumb|200px|Kuvassa gastrocnemiuksen lihakset on katkaistu lähtökohdasta, jolloin niiden alla sijaitseva soleus-lihas näkyy. Ne kiinnittyvät yhdessä akillesjänteen avulla calcaneukseen.]]
 
Akillesjänne on gastrocnemius- ja soleuslihaksen yhteinen jänne. Yhdessä ne suorittavat ylemmän nilkkanivelen plantaarifleksiota. Akillesjänne on ihmisen kehon vahvin jänne, mutta anatomisen sijaintinsa vuoksi se on kuitenkin altis vammoille. Se joutuu mm. kantamaan yli kuusinkertaisesti kehon painon juostessa tai hypätessä. Myös klassisen baletin tanssijoilla esiintyy paljon akillesjänteen ongelmia, mm. lajissa esiintyvien runsaiden hyppyjen vuoksi. Akillesjänteen rasitusperäisistä vammoista tanssijoilla esiintyy lähinnä tendiniittiä ja tendinoosia. <ref>Hodgkins 2008, 280-3</ref>
 
Akillesjänne on gastrocnemius- ja soleuslihaksen yhteinen jänne. Yhdessä ne suorittavat ylemmän nilkkanivelen plantaarifleksiota. Akillesjänne on ihmisen kehon vahvin jänne, mutta anatomisen sijaintinsa vuoksi se on kuitenkin altis vammoille. Se joutuu mm. kantamaan yli kuusinkertaisesti kehon painon juostessa tai hypätessä. Myös klassisen baletin tanssijoilla esiintyy paljon akillesjänteen ongelmia, mm. lajissa esiintyvien runsaiden hyppyjen vuoksi. Akillesjänteen rasitusperäisistä vammoista tanssijoilla esiintyy lähinnä tendiniittiä ja tendinoosia. <ref>Hodgkins 2008, 280-3</ref>
  

Versio 13. heinäkuuta 2009 kello 14.04

Yleistä akillesjänteen tendiniitistä ja tendinoosista

Kuvassa gastrocnemiuksen lihakset on katkaistu lähtökohdasta, jolloin niiden alla sijaitseva soleus-lihas näkyy. Ne kiinnittyvät yhdessä akillesjänteen avulla calcaneukseen.

Akillesjänne on gastrocnemius- ja soleuslihaksen yhteinen jänne. Yhdessä ne suorittavat ylemmän nilkkanivelen plantaarifleksiota. Akillesjänne on ihmisen kehon vahvin jänne, mutta anatomisen sijaintinsa vuoksi se on kuitenkin altis vammoille. Se joutuu mm. kantamaan yli kuusinkertaisesti kehon painon juostessa tai hypätessä. Myös klassisen baletin tanssijoilla esiintyy paljon akillesjänteen ongelmia, mm. lajissa esiintyvien runsaiden hyppyjen vuoksi. Akillesjänteen rasitusperäisistä vammoista tanssijoilla esiintyy lähinnä tendiniittiä ja tendinoosia. <ref>Hodgkins 2008, 280-3</ref>

Akillesjänteen tendiniitti tarkoittaa jänteen kudoksessa ilmenevää akuuttia tulehdusreaktiota. Jänteen tulehdus voi syntyä äkillisen trauman tai pitkäkestoisen rasituksen seurauksena, kun jänne ei kestä siihen kohdistuvaa suurta kuormitusta. Akillesjännettä ei ympäröi tyypillinen synoviaalinen jännetuppi, vaan pikemminkin faskia eli kalvo, jota kutsutaan paratenoniksi. Vamma voikin esiintyä joko jänteessä itsessään tai sitä ympäröivässä paratenonissa. Usein on vaikeaa erottaa, kummassa rakenteessa tulehdus on.<ref>Hodgkins 2008, 280-3; Peltokallio 2003, 495</ref>

Akillesjänteen tendiniitti alkaa usein paratenonista, ja sen tulehdus aiheuttaa jänteeseen ja sen ympäristöön kudoshankausta ja mekaanista ärsytystä. Ärsytyksen seurauksena jänne ja sen kulkutie turpoavat. Mikäli tanssija jatkaa harjoittelua kivusta huolimatta, alkaa paratenon arpeutua ja jänteeseen muodostua kiinnikkeitä ja rakenteellisia vaurioita.<ref>Peltokallio 2003, 495</ref> Tällöin tendiniitti saattaa kehittyä krooniseksi tendinoosiksi. Tendinoosi on jänteen degeneratiivinen tila, johon ei liity enää akuuttia tulehdusmuutosta. Tendinoosissa jänne paksuuntuu paikallisesti tai laajemmin.<ref>Hodgkins 2008, 280-3; Peltokallio 2003, 495</ref>

Baletin tekniikasta aiheutuva kuormitus

Tanssijan akillestendiniitin tai –tendinoosin syntyyn on useita syitä. Klassisen baletin tekniikassa on runsaasti plantaarifleksiota sisältäviä liikkeitä (mm. nilkan ojennus, demipointe ja pointe), jota suorittavat pääasiallisesti akillesjänteeseen kiinnittyvät triceps surae-lihakset. Tämä saattaa ylikuormittaa akillesjännettä.<ref> Kadel 2006, 824</ref> Myös mikäli tanssijalla on matala demipointe-asento, triceps surae-lihakset ja akillesjänne ylikuormittuvat helposti. Tällöin lihakset ja niiden jänne joutuvat työskentelemään voimakkaammin tanssijan yrittäessä nostaa asentoa toivottuun 90-100 asteen plantaarifleksioon.<ref>Norris 2005, 48</ref>

Suurimman kuormituksen akillesjänteelle aiheuttaa lihaksen eksentrinen työ, varsinkin liikkeen tapahtuessa nopeasti. Tanssin tekniikassa akillesjänteeseen kohdistuu nopeaa eksentristä kuormitusta mm. hyppyjen ponnistus- ja laskeutumisvaiheessa tapahtuvassa demi-pliéssä. Tämä voi aiheuttaa mikrovaurioita jänteeseen ja johtaa vähitellen tulehdukseen.<ref>Peltokallio 2003, 452</ref> Akillesjänteen tendiniitti saattaa aiheutua myös siitä, että tanssija laskeutuu toistuvasti hypystä laittamatta demi-pliéssä kantapäitä kokonaan maahan, jolloin akillesjänne saattaa vähitellen lyhentyä ja tulehdusriski kasvaa.<ref>Norris 2005, 48</ref>

Tendiniitti saattaa myös johtua pakotetusta aukikierrosta, jolloin jalka kääntyy pronatoivaan asentoon. Pronaatiossa calcaneus kääntyy eversioon ja talus puolestaan kääntyy sisäkiertoon kiertäen samalla tibiaa sisäänpän. Tämä jalan virheasento aiheuttaa myös akillesjänteen vääntymisen, joka aiheuttaa sille ylimääräistä kuormitusta.<ref>Norris 2005, 48; Peltokallio 2003, 497</ref>

Oireet

Akillesjänteen tendiniitti oireilee paikallisena kipuna, usein 3-6 cm päässä sen kantapään kiinnityskohdasta. Tämä on akillesjänteen heikoin kohta, sillä se osa jänteestä on heikosti verisuonitettu ja jännesäikeet menevät eniten ristiin.<ref>Peltokallio 2003, 489</ref> Samalla alueella tuntuu arkuutta palpoidessa. Aamuisin akillesjänne saataa tuntua jäykältä ja kivuliaalta. Vähitellen kipua alkaa esiintyä myös fyysisen aktiviteetin aikana ja erityisesti hypyistä laskeutuessa tai syvässä nilkkanivelen dorsifleksioasennossa. Kipu kuitenkin usein häviää levossa. Jänteessä esiintyy akuutissa vaiheessa turvotusta ja joskus nilkkaa koukistaessa ja ojentessa narinaa.<ref>MacIntyre et. al 2000, 363-4; Motta-Valencia 2006, 10.</ref>

Hoito

Akillesjänteen rasitusvammat reagoivat hyvin konservatiiviseen hoitoon ja tanssija pystyy usein palaamaan harjoitteluun 2-3 viikon kuluttua. Akuutissa vaiheessa tendiniitti parantuu levolla, tulehduskipulääkityksellä, kylmähoidolla, venytyksillä sekä voimaharjoittelulla. Triceps surae-lihaksia tulisi venyttää kevyesti ja suorittaa kevyitä vastustavia harjoitteita pohjelihaksille, jotka etenevät progressiivisesti. Kantakorokkeita (1,5-2 cm) voidaan harkita tavallisiin kenkiin. Myös tekniikkavirheiden korjausta tulisi painottaa sekä tendiniitin että tendinoosin hoidossa.<ref>Peltokallio 2003, 502.</ref> Esimerkiksi pronaation korjaaminen aukikiertoasennossa on tärkeää, jotta akillesjänteelle ei aiheudu ylimääräistä kuormitusta vääntyneen asennon vuoksi.

Tendinoosissa hoitojakso on huomattavasti pitempi. Aluksi lepo on tärkeää, kunnes narina jänteessä on lakannut. Aikaisessa vaiheessa suoritetaan plantaarifleksioita jumppakuminauhan vastuksella. Eksentriset voimaharjoitteet ovat tehokkaita ja ne vaikuttavat suotuisasti jänteen kollageeniin, elastisuuteen ja toimintaan. Lämmiteltynä triceps surae-lihaksia on myös tärkeää venyttää. Harjoitteita suoritetaan aina kivuttomalla alueella ja kuntoutuksen seuraavaan vaiheeseen edetään vasta, kun edellinen jakso voidaan viedä läpi ilman kipua. Myös paikalliset kortisonipistokset ovat antaneet hyviä hoitotulosia.<ref>Peltokallio 2003, 503.</ref> Mikäli konservatiivinen hoito ei auta, akillesjänne saattaa tarvita leikkaushoitoa<ref>Hodgkins et al. 2008, 282-3</ref>

Viitteet

<references />

Lähteet

  • Hodgkins, C.W., Kennedy, J.G., O’Loughlin, P.F., 2008. Tendon Injuries in Dance. Clinics in Sports Medicine. 27 (2008), 279-88.
  • Kadel, N., 2006. “Foot and Ankle Injuries in Dance”. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America, 17, 2006, 813-26.
  • MacIntyre, J., Joy, E., 2000. “Foot and Ankle Injuries in Dance”. Clinics in Sports Medicine. Vol 19, No 2, April 2000.
  • Motta-Valencia, K., 2006. ”Dance-Related Injury”. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America, Vol 17, Issue 3, Aug. 2006.
  • Norris, R.N. 2005. “Common Foot and Ankle Injuries in Dancers”. Teoksessa Solomon R., Solomon J., Cerny Minton, S., 2005. Preventing Dance Injuries. S. 39-51. Human Kinetics, Champaingn, USA.
  • Peltokallio, P., 2003. Tyypilliset urheiluvammat. CD-versio. Medipel Oy.